Motorková sezona pro mě letos začala už v březnu na Pannonia ringu v Maďarsku. Bylo dvacet stupňů a já si první dva dny na okruhu krásně užil. Rozhodně jsem nečekal, že se budu v květnu, na prvních závodech na přírodních tratích, bát sněhu.
Přesto, že je to teď s teplotami dost bída, věřím, že už většina z vás, svoje jednostopý lásky provětrala. První jízdu po zimě předchází tradiční kontrola stavu motorky, kterou jistě všichni pečlivě provádíte :) Jasně, že nemusíte rozebírat motorku do šroubku, ale některým věcem je potřeba fakt věnovat pozornost.
Bez nabité baterky motorku samozřjemě nenastartujete, ale důležitý je taky mít v nádrži čerstvý benzín. Tlak pneumatik je zásadní zkontrolovat před každou projížďkou. Další důležitou věcí je stav řetězu a obou ozubených kol. Na konci sezony se vám může zdát všechno dobrý, ale věřte, že po zimě člověk vidí věci trochu jinak a dost často se může stát, že vaše řetězovka už bude mít svoje nejlepší dny za sebou.
Takže nejdřív řetěz pořádně promázněte a taky zkontrolujte dostatečný průvěs. Vůle by měla být dva až tři centimetry (na normální silniční motorce). Když bude menší, bude řetěz zbytečně moc napnutý, bude zbytečně trpět a pérování motorky taky nebude fungovat jak má. Když bude průvěs moc velký, tak bude řetěz zbytečně lítat a ničit ozubený kola. Tohle na závodech řešíme skoro pořád. Správnej přenos síly motoru na zadní kolo je pro nás naprosto zásadní.
Velmi zajímavá věc je, že se nový řetěz ze začátku rychle trochu natáhne, proto je potřeba po ujetí prvních desítek kilomertů, řetěz trochu přitáhnout. Kvalitní řetěz poznáte podle toho, že se nebude příliž rychle vytahovat. Na svých závodních motorkách používám řetezy EK.
Ty obstály i při nejextrémnějším závodě TT na ostrově Man. Tady dostává technika neuvěřitelnej záhul. Na Manu vám při každé zastávce na tankování, technik rychle projde celou motorku a první po čem jde, je řetěz. Pokud je moc prověšený, nekompormisně vás odstaví ze závodu.
Já mám na řetězech EK (Enuma Chain EK řetězy - pozn. redakce) vyzkoušeno, že i když jsem je dával do závodu úplně nové, nikdy se ani za začátku nevytáhly tolik, aby neprošly technickou kontrolou. Zátěž je při závodech fakt neuvěřitelná. V maximálních rychlostech funguje technika ve všech směrech na hraně a je tak důležité mít věci fakt vyzkoušený abyste se na ně mohli spolehnout.
Kamil Holán