Jakmile přijde čas pro výměnu řetězové sady na vaší motorce, novou budete pravděpodobně vybírat na základě výkonu a točivého momentu motoru vašeho stroje. Velmi často se také budete řídit doporučením od výrobce.
Dvě základní chyby při výběru nové řetězové sady jsou:
- Chcete ušetřit
Pravdou je, že levná řetězová kola se budou velice rychle opotřebovávat a snadno se dostanete mimo toleranci a výkon se rapidně sníží. - Sadu zvolíte podle značky řetězu
Bohužel málokdo ví, že aftermarket sady jsou sestaveny společnostmi, které se zaměřují spíše na marži než na kvalitu samotného produktu.
Jak tedy vybrat správně rozetu, pastorek a délku řetězu?
Pokud si nejste jisti výběrem řetězové sady na váš model motorky, zjednodušte si to. Dodržte originální osazení doporučené samotným výrobcem. Pokud nevíte, jaké to je osazení, zjistěte si sériové číslo na vašem řetězu a spočítejte zuby pro přední a zadní ozubená kola (případně se zeptejte svého mechanika).
Řetěz: namontujte řetěz jako je originál nebo o třídu vyšší. Pokud vyměníte řetěz 530 za závodní 520, snížíte sice hmotnost motorky a zlepšíte plynulost jízdy, ale zvýšíte i rychlost opotřebovávání a výkon motocyklu, který je těžko zvládnutelný, pokud nejste profesionální jezdec.
Pokud vyměníte původní ocelovou rozetu za ergalovou u motorky s nízkým objemem, ucítíte lehké zlepšení. U motorky s vyšším objemem nad 600 cm3 ucítíte sotva znatelný rozdíl.
Ergalová nebo ocelová rozeta?
Zadní ozubené kolo tzv. ROZETA je největší ozubené kolo. Snadno ho najdete na zadním kole motocyklu. Rozeta přenáší pohyb do kola. V závislosti na modelu motocyklu se liší počtem zubů. Mohou být z různých materiálů (např. ocel C45, temperovaná ocel, ergal+duro). Ergalové rozety jsou obráběny na CNC strojích a motorce dodávají luxusní a závodní vzhled. V porovnání s ocelovou rozetou je lehčí. Toto běžně ocení závodníci na okruhu.
Má však ergalová rozeta smysl pro cestovní motocykly?
Pokud jezdíte pouze krátké vzdálenosti, nebo si přejete dodat originální vzhled pro motorku, pak to smysl mít bude.
Pokud máte motocykl vyššího objemu (nad 600 cm3 ), pak je vhodnější rozeta z temperované oceli, která má delší životnost než běžná ocel C45. Pokud máte malý objem (400 cm3 a méně), zvolte klasickou ocelovou rozetu C45. Pamatujte ale, že základem pro nejlepší výkon je samotná údržba převodů.
Nejlepší sada pro silniční motorky: černo-zlatá sada. Odkaz na sady ZDE
PBR je lídrem v řetězových sadách pro silniční motocykly. Tato vzorová luxusní sada obsahuje:
- Rozetu z temperované oceli (C45T, pozink), která je odolná proti korozi. Využíváno zejména týmy MotoGP a Superbike. Ocelové rozety jsou ve většině případů vyříznuty z plechu a následně obráběny na CNC strojích, což zaručuje maximální přesnost provedení. Následně jsou tepelně a povrchově upraveny (mohou být dodatečně černěny nebo galvanicky zinkovány - standard).
- Pastorek RSS. Ocelové kolečko díky pryžové vložce vstřikované do speciálně vyrobených otvorů kombinuje výjimečnou robustnost s hladkostí a tichostí provozu. Díky tomuto řešení guma velice dlouho odolává opotřebení, je zamezeno problémům s jejím odlupováním a oddělováním, přičemž si zachovává svou spolehlivost i při intenzivním používání a po mnoha kilometrech provozu.
- Řetěz EK černo-zlatý s QX kroužkem (SRX2). Tento typ kroužku zvyšuje životnost řetězu až o dvojnásobek a snižuje tření o 40% oproti klasickým O-kroužkovým řetězům. Řetězy mají silnější destičky, nižší odpor článků, silnější čepy, lepší těsnění jednotlivých článků, hlubší tvrzenou vrstvu. Tyto řetězy používá mnoho výrobců, závodních týmů.
- Specielní vysoce výkonné mazivo PBR na řetěz ve spreji 100 ml
Proč PBR volí EK řetězy?
Enuma byl první výrobce na světě, který v roce 1974 představil O-kroužkové řetězy a drží si pod svojí značkou nejdůležitější patenty. V roce 1977 obdržela společnost certifikát ISO9001. Je světovou jedničkou na trhu s řetězy pro motocykly.